Fröken Hansen

Living Life in STHLM

2011-08-26

Publicerad 2011-08-26 23:16:00 i Barcelona,

Det kom lite regn idag.. ungefär 10 droppar!

Ja, idag skulle det regna, men ändå sken solen. Framåt kvällen kom några droppar, men inget märkvärdigt. Och tur var väl det, för på vår dagsagenda stod: Mount Tibidabo! (känt från Vänner..)

Upp, upp.. högt upp med utkik över hela Barcelona. Fint och inte så farligt varmt där uppe.

Där uppe i fjärran skymtar kyrkan uppe på Tibidabo

Vi uppe på berget

Sedan vart det ner, ner. Först åkte vi med "bergbanan" och sedan promenerade vi resterande bit, men lite pauser. Ner till Parc Guall, där vi slogs med andra turister och försökte hitta lite lugn och ro i skuggan. Sedan vart de mer promenad och sedan hem till hotellet för vila. Och sedan ut igen och upptäcka kvarteren här omkring, det blev Tapas till middag. Lite spännande att beställa in rätter men inte riktigt vet vad det är. Rätt lyckat blev det i allafall.

2011-08-25

Publicerad 2011-08-25 21:52:00 i Barcelona,

Sangria

Idag har vi gått.. och gått... och gått... och gått. Runt halva Barcelona, om man får tro oss själva. I allafall enligt city-kartan.

Vi började vid la Sagrada familia och vandrade uppåt (norrut), nådde toppen vid Alfons X, innan vi vandrade neråt (söderut) igen. Det har varit fint väder, men varmt. Och vi har tillochmed varit på Ramblan, idag igen.

Det blev en liten siesta på hotellet, och sedan ut igen. Det är stor gatu-fiesta utanför hotellet, med livemusik hela natten lång. Kul!

Morgondagen är inte planerad ännu, men på måndag ska vi se Villareal - Barcelona! Wiho, tycker petter!

Puss&kram skumbanan

2011-08-23 BARCELONA

Publicerad 2011-08-23 21:36:00 i Barcelona,

14.00 Checkade vi in, 10.35 var vi på Hotellet, 09.50 landade vi, 7.05 gick planet, 06.35 var det boarding, 05.42 gick tåget, 05.24 gick bussen...

Så vi är lite lätt trötta nu när vi äntligen har landat på Hotellet och tackar för dagen. men mycket ahr vi hunnit med!
Smidigt gick det också att ta sig hit, vi fick in ett riktigt flyt och ingenting var försenat, flyget var lite skumpigt men utöver det så gick allt kanon. Att sedan ta sig från flygplatsen till hotellet gick smidigare än förväntat, då de bygger om och tågen inte gick, blev det ersättningsbuss och bussen stannade..precis utanför vårt hotel. Kan det bli bättre?
Vi bor i ett "cyberroom" på Hotel Barcelo Sants. Inte det största rummet jag bott i, men nog snyggt designat! och nyrenoverat dessutom.

När vi anlände vid elva var rummet inte redo, så vi lämnade bagaget och begav oss ut för att titta på omgivningen. Vi gick runt och hittade en liten mataffär, där bröd, cola och kex inhandlades (det var varmt.. 30 grader! så energin behövde fyllas på) och så hittade vi en park, där vi satte oss i skuggan. Dock är parker här inte riktigt samma sak som parker hemma, iallafall de vi stötte på idag. Det finns nästan inget gräs utan det är bara sand/grus. Men mysigt var det och Hundar finns här i massor! (med ägare såklart) små, stora, lösa, i koppel, badande i fontäner och lekande med bollar.

Sedan blev det en paus på hotellet, med dusch, lite sömn och vila. För att sedan gå ut igen. Målet var att se hur långt bort från "centrum" vårt hotell ligger. Det var gångavstånd, men oj vad ont vi har i benen nu. Det blev en rejäl promenad, med mycket upptäckter. Vi passade även på att handla lite inför frukost i morgon, så vi inte behöver vandra ut i värmen på tom mage, det blir nog ingen hit.

Ombyggd Tjurfäktningsarena, numera Shoppinggalleria

Gaudi- Arkitektur

En marknad, där bla. kvällens middag inhandlades

Vad vi hittar på imorgon.. vem vet? Det är det som är det underbara med semester

2011-08-20 BRÖLLOP

Publicerad 2011-08-23 21:07:56 i Allmänt,

Idag fick Ida sin älskade Peter, till sin äkta man...

Vid åtta fick vi kliva upp idag, fixa till oss och sedan sätta oss i bilen för att köra upp till Kolboda, utanför Kalmar. Där barndomskompisen Ida skulle gifta sig, i Hossmo Kyrka. Så otroligt fint var det!

Tur hade de med vädret också, ösregn dagen innan. Men idag, klar fin blå himmel med vita fluffiga moln

Fina Ida och fina Peter!

Fin vigsel, underbar klänning, mysig festmiljö och kanon stämmning! (jag höll till och med ett litet tal till Ida..)
Firandet blev nästan i dagarna två, då vi stannade kvar och var med på dagenefter-frukosten. Mycket kul och trevligt!

2011-08-12

Publicerad 2011-08-12 22:14:52 i Allmänt,

Praktikstart...

De sista veckorna av ledighet bara sprang iväg.. och nu har jag redan haft min första praktikvecka. Jag tror att denna praktik kan bli riktigt bra och lärorik. Förhoppningsvis lyckas jag knyta lite kontakter också. Det är alltid bra att ha.
Veckan avslutades med riktigt höstväder, regn och kallt. Så när jag kom hem idag hoppade jag ner i ett varmt skumbad, det var länge sedan. Kändes riktigt skönt, tror att jag ska göra det till en fredagsrutin, när väl hösten tränger sig på. För jag hoppas att den inte har kommit för att stanna riktigt än, jag vill ha lite mer sommarväder att njuta av, iallafall på helgerna.
Kvällen avslutades med att Petter och jag gled in på en film på 3:an. Vattenhästen, trots namnet så var den riktigt bra. Så mitt råd, Se den!
Skottsk, sorglig & söt.. Perfekt fredagsmys-kvällsfilm

Om

Min profilbild

Fröken Hansen

En gång i livet ska man ha bott i Stockholm. Så varför inte nu?